Princip funkce dvojčinného pneumotoru (dvojčinného válce):

V dvojčinných válcích může stlačená vzduch působit na píst z libovolné strany, tím může na pístu vyvodit sílu jak při vysouvání, tak při zasouvání. Tyto válce jsou proto používány především tam, kde jsou oba zdvihy pracovní. Teoreticky omezená délka těchto válců je v praxi omezena požadavky na vzpěrnou pevnost pístnic a jejich průhyb.

Řez Dvojčinným válcem:

 

Animace funkce dvojčinného pneumotoru (válce):

Funkce:

- Stisknutím tlačítka S1 se přestaví rozváděč 4/2 do polohy, kdy je tlakový vzduch přiveden na levý přívod pneumotoru, přičemž pravý přívod je přepojen přes rozváděč do tzv. odfuku. Odfukem uniká vzduch z válce do atmosféry. Obvykle bývá opatřen tlumičem hluku, který při vyfukování vzniká. Tím dojde k vysunutí pístnice pneumotoru.
- Po uvolnění tlačítka S1 se rozváděč díky pružině vrátí do původní (výchozí) polohy, tlak vzduchu je přiveden na druhou stranu pístu přes pravý vývod a motor se zasune zpět. Vzduch z válce je při zasouvání opět vyfouknut ven do atmosféry.

Naposledy změněno: neděle, 24. listopadu 2019, 01.34