Postupným vývojem od manuální obsluhy vývěsních tabulí s pevnými informacemi, obvykle pouze o směru jízdy vlaku, případně odjezdové koleji, se v drážním provozu začala využívat elektrická informační zařízení, umožňující automatické vydávání informací v reálném čase podle provozní situace v železniční stanici.

Elektrická informační zařízení se dělí podle způsobu podávání informací na:

  • vizuální,
  • hlasová,
  • audiovizuální,
  • akustická orientační

Vizuální informační zařízení

Vizuální informační zařízení je z technického hlediska tvořeno souborem programovatelných zobrazovacích tabulí připojených prostřednictvím komunikační sběrnice a speciální komunikační karty na řídící jednotku informačního systému. Vzhledem k možnosti vzájemné kompatibility se systémem hlasového informačního systému tvoří v případě obou instalací řídící jednotku celého informačního systému jediný počítač se zabudovanou zvukovou a komunikační kartou. Řídící jednotka zabezpečuje uchování informačních údajů a jejich správu, řízení posloupnosti zobrazování jednotlivých informací, řízení komunikace s informačními tabulemi a monitorování správné činnosti informačních tabulí.

Vizuální informace jsou poskytovány na informačních tabulích pomocí zobrazovacích jednotek - základních prvků pro uvádění informací pomocí písmen, číslic a symbolů (např. listová jednotka, modul vytvořený ze světlo emitujících prvků, modul vytvořený z elektromagnetických bistabilních prvků, modul vytvořený z displejů s tekutými krystaly -LCD moduly, apod.).

Základní informace v grafickém provedení musejí být kontrastní a viditelné ze vzdálenosti, ze které mají být čteny. Tyto informace se na hlavních komunikačních cestách ve stanicích doplňují akustickými, taktilními a viditelnými prvky sloužícími osobám se sníženou schopností pohybu a orientace. Pro reklamní účely může být použit buď poslední řádek s pohyblivým textem, čtyřřádkový text zařazovaný na krátký okamžik mezi informace pro cestující, nebo přídavná tabule umístěná tak, aby nerušila čtení tabulí s údaji pro cestující. Přídavná tabule může být řízena stejným počítačem jako informační systém.

Hlasová informační zařízení

Hlasový informační systém je učen pro automatická hlášení příjezdů a odjezdů vlaků staničním rozhlasem v souladu s aktuálním grafikonem železniční stanice v jazyce českém, a příp. podle charakteru stanice i v jazyce německém, anglickém či jiném. Proměnné parametry hlášení musí být nastavitelné podle reálné provozní situace.

Z technického hlediska je hlasový informační systém realizovaný na bázi osobního počítače se zabudovanou modifikovanou zvukovou kartou a odposlechovým kontrolním reproduktorem. PC je propojen se staniční rozhlasovou ústřednou. Řízený vstup zvukové karty je možné použít pro připojení mikrofonu k případnému živému vstupu operátora do staničního rozhlasu.

Programové vybavení automatického hlasového informačního systému musí vždy umožňovat hlášení v českém jazyce. Automatický hlasový informační systém musí vždy umožňovat živý vstup operátora do staničního rozhlasu. Nadstandardním vybavením automatického hlasového informačního zařízení může být hlášení se znělkou.

Audiovizuální informační zařízení

Audiovizuální informační zařízení je vzájemně provázané vizuální (informační tabule) a automatické hlasové (staniční rozhlas) informační zařízení, které je ovládané z jedné centrální řídící jednotky - standardního PC s programovým vybavením umožňujícím potřebné funkce pro ovládání systému. Audiovizuální informační zařízení musí vždy umožňovat přechod na ruční obsluhu pro operativní informování cestujících o mimořádnostech v dopravě.

Akustická orientační informační zařízení

Akustické orientační informační je dálkově ovládané akustické informační zařízení, které spouští nevidomá nebo slabozraká osoba pro usnadnění své prostorové orientace. Uživatel ji obsluhuje nepřímo prostřednictvím externího zařízení, s nímž je zařízení propojeno kabelem nebo přímo dálkovým ovladačem.

Naposledy změněno: neděle, 24. listopadu 2019, 09.30