Elearning jako prostředek vzdělávání
Definice e-learningu
Jednoduše řečeno je to proces, který řeší tvorbu interaktivních multimediálních kurzů, jejich distribuci k uživatelům a řízení výuky. Fáze e-learningu: tvorba, distribuce, řízení.
Co nám e-learning přináší?
- Snížení nákladů na klasické vzdělávání. Jedná se především o náklady na pronájme učeben, zajištění studijních materiálů, cena za lektora, doprava a další. Nesmíme zapomenou na náklady, které nám vznikají v době, kdy je zaměstnanec na školení a nevykonává svoji práci. V případě e-learningu všechny tyto náklady jsou sníženy na minimum.
- Časově nezávislé a individuální studium. Student sám volí dobu, kdy se bude vzdělávat, nebo-li vzdělává se ve chvíli, kdy to potřebuje a když se chce učivu věnovat. Absolvuje kurzy dle vlastních potřeb - věnuje učivu tolik času, kolik potřebuje, volí rychlost učení, typ a formu kurzu, kdykoliv si může látku zopakovat a ověřit si svoje získané znalosti.
- Zajištění vysoké úrovně předávaných znalostí a jejich udržování.
- V rámci hodnocení je jistá závislost na lektorovi a nemusí přesně korespondovat s úrovní znalostí studenta. Také zjištění toho, jaké informace si student z kurzu odnesl a zda je bude schopen využít v praxi, je těžko měřitelné. V e-learningu je každý student hodnocen podle stejných pravidel. E-learning dává studentovi možnost okamžité zpětné vazby a informuje o jeho výsledcích (jeho i nadřízené).
Typy LMS systémů
IBM Lotus produkty – www.lotus.com. Zaměřené především na korporativní vzdělávání, s tradičně kvalitním uživatelským rozhraním, velkým komfortem a množstvím integrovaných funkcí. Je zde k nalezení IBM Lotus Learning Management Systém, IBM Lotus Learning Space, IBM Lotus Virtual Classroom, IBM Lotus Learning Space Forum. Poslední jmenovaný je úzce svázán s Lotus Notes. Jak je zvykem velkých společností, cena se na webu zjistit nedá. Podpora standardů IMS/SCORM.
Off-line klient (výborná vlastnost, nepříliš obvyklá)
Dá se předpokládat, že vše bude vyžadovat IBM aplikační server, ne-li přímo operační systém a databázi (což zase obojí funguje nejlépe na IBM hardware). Z tohoto hlediska je řešení pravděpodobně jednak cenově náročné, jednak málo kompatibilní s jinými řešeními.
Po nepříliš dobrých zkušenostech se supportem IBM nejsem pro toto řešení příliš nadšen, ačkoli podpora u balíkového produktu bude jistě kvalitnější. LearningSpace je využíván např. na Ostravské univerzitě v Ostravě.
Tento systém je používán např. na ČVUT. Jde o kvalitní a rozsáhlý systém, podporující IMS i SCORM a řadu dalších standardů. Bohužel, on-line demo na ČVUT bylo v době vzniku tohoto přehledu nepřístupné. Nejde o pouhý LMS, ale systém je vybaven i doprovodným softwarem pro diskuse, kalendář, poštu nebo domovské stránky studujících, což je vybavení, na jaké jsme zvyklí u největších výrobců (IBM, Oracle). Z webových stránek autorů lze prohledávat databázi asi 1500 obsahových balíků (v angličtině).
Systém samotný je lokalizován do 12 jazyků včetně ČJ.
Oracle iLearning
Jak je u Oraclu zvykem, jde o propracovaný systém, preferující sféru enterprise. Tomu bude odpovídat i cena. Oracle produkty mezi softwarem jsou totéž, co Porsche mezi automobily. Ceny na webu nehledejte, ale ze zkušenosti vím, že jen licence na databázi, která na sto procent tvoří srdce systému, stojí pár miliónů, nemluvě o Oracle Internet Application Serveru, jehož design je na iLearningu patrný.
Samozřejmě obsahuje i doprovodný software, jako diskuse, poštu, personalizované domovské stránky, sledování postupu studentů a mnoho dalšího, což jsou funkce většinou obsažené v aplikačním serveru. Jistě by neměl problém s ohromnou zátěží, stejně tak jako s drobným přizpůsobením či dopsáním vlastních funkcí. Také technická podpora Oracle specialistů je výborná. S Oracle produktem málokdy zůstanete ve slepé uličce. A i to se projevuje v ceně.
V Javě napsaný rozsáhlý systém od Trask Solutions, plně lokalizovaný. Implementován např. v GE Capital a na Ministerstvu zdravotnictví ČR. Zahrnuje i nástroj pro tvorbu kurzů. Na webových stránkách je i nabídka hotových kurzů od Gopasu, Zebra systems, VOX a dalších.
Zajímavou nabídkou je možnost provozu formou ASP – na jejich strojích, pod jejich správou, za pravidelný měsíční poplatek. Ten je kalkulován podle počtu uživatelů a kurzů na serveru. ASP poskytuje měsíční exporty. Poněkud zvláštní je, že firma nutí své klienty vypracovávat reporty o použití a využití systému z hlediska plnění požadavků na vzdělávací program klienta.
Pozoruhodná je aplikace Off-line student. Kurzy se downloadují na klientský počítač a po jejich absolvování se výsledky (např. testů) pošlou zpět na server.
Virtual Learning Environments, Inc. O svém produktu tvrdí: Virtual-U Software pro online poskytování kurzů a správu. Software je webový, vícejazyčný (angličtina, španělština, francouzština, portugalština, další jazykové moduly mohou být vytvořeny zákazníkem a zařazeny do nabídky produktů), přizpůsobitelný a levný. Nabízejí on-line demo a instalaci zkušební verze. Software byl původně vyvinut na Simon Fraser University ve Vancouveru ve spolupráci s TeleLearning Network of Centres of Excellence a je používán vzdělávacími institucemi v různých zemích světa.
K dispozici je i zdrojový kód pro případ potřeby vlastních úprav. Součástí je konferenční systém, portál, chat, personalizace, osobní záložky, správa zápisu do kurzů a osobních záznamů, hodnocení studentů číselné i slovní atd.
Technologicky je systém založen na Apache a Perlu, což je ověřená a výkonná dvojice pro dynamické webové aplikace, provozovatelná na Windows, Linuxu a dalších systémech.
Podpora standardů nezjištěna, stejně jako nebyla nalezena zmínka o požadované databázi, pokud ji systém potřebuje (je možné, že ne).
Běží na Oracle nebo MS-SQL, na Windows a IIS. Plně webový systém. Obsahuje learning management, learning content management, virtual classroom, collaboration center, personalized delivery, performance management, information management, simulation editor, auditing, toolbook na vytváření obsahu. Podpora AICC, SCORM – plné API.
Hodně se vychvalují, jak jsou dobří. Za klady stavějí vlastnosti, které jsou považovány za samozřejmé, jako škálovatelnost, jednotné rozhraní, centrální login atd. Žádné demo ani ceny na webu nejsou.
Možné formy e-learningu
E-learning může být provozován na několika různých úrovních s různou technickou a organizační náročností.
Off-line – studijní materiály jsou distribuovány jako počítačová data (dokumenty, multimédia) na elektronických nosičích, například na CD.
Asynchronní on-line – materiály jsou stahovány z internetu. Případná konverzace mezi studentem a tutorem, nebo mezi studenty se odehrává prostřednictvím e-mailu nebo diskusních fór.
Synchronní on-line – studium probíhá během připojení k internetu. Komunikace ve studijní skupině může probíhat i prostřednictvím chatu a jiných komunikačních prostředků pracujících v reálném čase.
Kombinace …
Každý způsob má svá pro i proti. Z hlediska motivace studenta je výhodnější spíše on-line přístup, nutící ho pravidelně věnovat čas studiu. Studenti ale často bývají již zaměstnáni nebo jinak časově vázáni. V takovém případě je organizace interaktivního studia složitá, zvláště je-li třeba synchronizovat větší skupinu posluchačů.
Současnost a budoucnost e-learningu
Názory na e-learning jsou pochopitelně velmi různé. Je jisté, že e-learning zásadně mění zažité náhledy na to, co je výuka a jak má vypadat výukový proces. Příznivci e-learningu budou argumentovat snadnou dostupností, efektivitou a nezávislostí na místě a času, od odpůrců uslyšíme asi nejčastěji slova jako odosobnění, tradice a lidský přístup.
Odpůrci e-learningu nejčastěji argumentují právě tím, že počítačové učení ruší osobní a individuální přístup pedagoga. Zda-li je to pravda, závisí opět na konkrétní realizaci e-learningového kurzu, ale také na tom, s čím srovnáváme. Počítač samozřejmě těžko nahradí lidskou přítomnost, na druhou stranu, má-li pedagog v prezenčním kurzu více než dvacet lidí, stejně se nemůže věnovat každému zvlášť. Student e-learningového kurzu může naopak vnímat jako výhodu, že sedí u počítače místo toho, aby byl ve styku s tutorem, který ho může v nečekanou chvíli vyvolat a klást mu záludné otázky.
Na straně pozitiv jednoznačně nejvýše stojí nezávislost na místě a času. To je praktické jak ve firemním vzdělávání tak i ve školství. Už dnes je například možné takto dálkově získat diplom na několika amerických univerzitách a přitom bydlet a jíst za české ceny a doma. E-learning také vede studenty k práci s počítači, což je schopnost, kterou budou v budoucnu potřebovat. Další výhodou je možnost použití multimédií a z toho plynoucí zpestření a zkvalitnění výuky. V hodině cizího jazyka se studenti například mohou pomocí videokonference setkat se studenty v sousední zemi a pracovat na společném projektu.
A budoucnost? Začíná se hovořit o adaptivních hypermédiích a adaptivním webu, který se bude přizpůsobovat schopnostem a potřebám konkrétního studenta. Tyto projekty jsou však stále spíše záležitostí akademické půdy. Skoro jisté však je, že forma e-learningových kurzů bude ještě výrazněji přecházet od hypertextové k hypermediální podobě. Zároveň budou pokračovat snahy o unifikaci formátů a protokolů pro e-learningové kurzy.