Vedení NC strojů
Podstatnou částí CNC a jiných podobných strojů jsou jejich vodící plochy.
VODÍCÍ PLOCHY KLUZNÉ- toto provedení se se v dnešní době už moc nepoužívá, vyskytuje se na starších méně přesných strojích, nebo na strojích, které nejsou příliž zatížené. Hlavní nevýhodou je trhavý pohyb při přechodu z klidového do pohybového stavu suportu. Je to způsobeno velkým třením, které musí překonat servopohon při pohybu vedení.Toto se vyskytuje
U HYDRODYNAMICKÉHO vedení, kdy se vytváří mezi kluznými plochami olejový film jen při pohybu vodících ploch.
U HYDROSTATICKÉHO vedení se olejový film vytváří po celou dobu chodu stroje a to nezávisle na pohybu vodících ploch. Hlavní jednotkou je čerpadlo s redukčním tlakovým ventilem, které tlačí olej mezi kluzné plochy a tím zmenšuje tření.
AEROSTATICKÉ VODÍCÍ PLOCHY- toto vedení je obdobné jako předešlý typ, ale místo oleje se mezi kluzné plochy přivádí stlačený vzduch.Tedy kluzné plochy se "vznáší" nad sebou. Toto vedení má tu nevýhodu, že při větším zatížení se musí neustále zvětšovat tlak vzduchu, proto je toto vedení používáno pro malé zatížení, ale je zde ta výhoda, že se zde nemusí dolévat olej.
Všeobecně platí, že delší vodící (na loži stroje) plochy jsou z tvrdšího materiálu (ocel) a kratší (na suportu) jsou z měkšího materiálu (bronz,mosaz), nebo se se zde nanáší vrstva plastické hmoty (TURCIT) , která po zaschnutí vytvoří dokonale hladký povrch s nízkým součinitem tření. Toto provedení je také levnější.
LINEÁRNÍ VEDENÍ - skládá se z kolejnice o vozíku. Vozík se pohybuje po kuličkách, které v něm obíhají. Dělí se na vozíky s řízeným a neřízeným převodem kuliček.
neřízený-(obr.nahoře) kuličky se navzájem osebe opírají nadměrně se opotřebovávají a někdy se stává že nejsou rovnoměrně rozmístěny.
řízený-(obr.dole) kuličky jsou od sebe oděleny dá se říct "klecí", která udržuje rovnoměrné mezery mezi kuličkami a snižuje jejich vzájemné tření.
Toto vedení se používá pro přesné CNC stroje, kde kolejnice je pevně spojena s ložem. Díky valivým elementů se tření všeobecně zmenší, ale jeho rapidní pokles můžeme pozorovat při přechodu suportu z klidu do pohybu. Z toho vyplývá, že není nutná taková velká síla jako u kluzného vedení a tím odpadá i trhavý pohyb způsobený změnou součinitele tření.
Jako valivé elementy se používají nejen kuličky, ale i válečky a existuje několik druhů profilů kolejnic. Vozíky se samozřejmně musí mazat.