Nedílnou součástí výuky automatizace na školách by měla být i výuka programovatelných automatů. Na naší škole má výuka programování PLC dlouholetou tradici. Žáci získávají základní znalosti z této oblasti jak v rovině teoretické, tak praktické. Praktické zkušenosti s aplikací PLC žáci získávají v laboratoři vybavené modely reálných zařízení s využitím elektrických a pneumatických pohonů. Zde si mohou vytvořit základní představu o možnostech a postupech při realizaci skutečných úlohách řízení.

Žáci si zde své teoretické poznatky prakticky ověřují, hledají cesty jak nejlépe program sestavit a odladit. Toto mohou provádět např. na modelech reálných dopravníků, výrobních a třídících linek nebo modelech silničních křižovatek.

Snahou je nezaměřovat se pouze na jediný typ či výrobce PLC, ale vyučovat tím způsobem, aby žákům nedělalo v praxi problémy zacházení i s jinými typy automatů. Při praktických cvičeních se mohou setkat s výrobky značky Siemens a Mitsubishi. Software pro jejich programování umožňuje jak grafické, tak i textové formy zápisu programu. Samozřejmě vše ve standardu normy IEC EN 61131-3.

Firma Mitsubishi je na naší škole zastoupena modely řady FX 0N, 1N .

Od firmy siemens jsou využívány především PLC řady S7-200 a pro zdatnější i S7-400 umožňující komunikaci po síti LAN a spolupracující se zobrazovací jednotkou (touch panelem) .

 

Modely pro výuku programování PLC

Křižovatky


Tyto modely umožňují testovat programy pro řízení dopravních semaforů. Je možné naprogramovat pouze jeden jednoduchý semafor nebo třeba kompletní reálné řízení se zohledněním tlačítek pro chodce a promyšleným chodem celé světelné signalizace od zapnutí až po přechod do neřízeného režimu.

 

Zařízení na třídění kuliček

Na tomto modelu je možné provádět třídění kuliček do jednotlivých zásobníků podle barev s využitím analogového vstupu PLC, zpracovávajícího signál z reflexního analogového optického snímače. Dále je zařízení osazeno optickými závorami, monitorujícími polohu objektu na dráze a v zásobníku. Pro jednodušší programování se dá využít třídění podle rychlosti pohybu kuliček (můžeme volit sklon nakloněné roviny) nebo zkrátka jen dávkovat do zásobníků předepsaný počet. Elektrická část je řešena tak, že umožňuje i manuální spínání jednotlivých motorů výhybek a klapek. Pomocí 4-polohového přepínače může PLC dostávat informace vedoucí např. ke změně režimu třídění. S tímto modelem se dají realizovat desítky úloh.

Dopravník s paletou


Tento dopravník je vybaven dvourychlostním reverzním pohonem. Polohu palety sledují magnetické snímače, přítomnost materiálu na paletě zjišťují optické snímače s funkcí teach. Inteligentní snímače mají možnost kalibrace dle pokynů z PLC a tím zvládnou snímat rozličné typy materiálu. Polohu dopravníku je možno identifikovat pomocí inkrementálního optického snímače.
Tento dopravník byl z části upraven na naší škole v rámci projektu Comenius. Základ věnovala škola z německého Weidenu.

Linka na třídění 4 typů materiálu


Jedná se o starší zařízení kde pohon  zajišťují čtyři pneumotory. Podávací motor a 3 vyhazovací. Pomocí 3 indukčních snímačů se mohou identifikovat 3 různé typy materiálu (podle umístění kovového elementu), které jsou z dopravníku vyhozeny do příslušného zásobníku.

Kompletní pracoviště s tříděním kovových a nekovových předmětů


Toto zařízení využívá jako pohon stlačený vzduch a lineární pneumotory, pro posuv pásových dopravníků jsou využity elektromotory. Vyskytují se zde snímače magnetické (pro zjištění polohy pneumotorů), indukční (pro rozlišování kovových objektů), optické závory a inkrementální snímače. Zařízení se skládá ze 4 samostatných pracovišť, které se ovládají samostatnými PLC. Je možno všechny tyto pracoviště spojit a  komunikací mezi jednotlivými PLC sladit v jeden funkční celek.

Šroubový pojezd


Jedná se o model vybavený čistě elektrickými pohony staršího data avšak stále velice užitečný. Umožňuje řízení posuvu pomocí šroubu, který je poháněn elektromotorem.  Smysl otáčení je možné měnit a rovněž je zařízení osazeno koncovými snímači polohy. PLC může spínat kontrolky stavu nebo třeba sirénu při překročení určitých zvolených parametrů. Pomocí spínačů umístěných na zadní straně modelu je možné simulovat poruchu jak akčního členu, tak prvků senzoriky.

Naposledy změněno: neděle, 24. listopadu 2019, 05.45