Studenti,

rád Vás oslovuji tímto titulem, i když oficiálně patří jen žákům vysokých a vyšších odborných škol. Toto označení je důstojné. Vystihuje dobře činnost žáků tak náročných oborů, jako je Váš. Je to cílevědomá a soustavná duševní práce. Navíc v mnoha předmětech. Je to nutné. Mechatronik je moderní studijní obor a ne jen úzce zaměřený kurz např. na obsluhu programovatelných automatů určité typové řady. Těm, kteří se ptají, proč žák toho oboru musí studovat elektroniku, odpovídám.

I.    Předmět Elektronika je povinným předmětem podle platných dokumentů (osnov). To se však týká také všeobecně vzdělávacích předmětů.

II.    Studijní dokumenty obsahují řadu myšlenek o odborných požadavcích. To se týká stejně (úzké) specializace, jako širšího odborného základu. Tyto zásady platí také pro tříleté učební obory. O co více pak pro odborné technické maturitní studium.

III.   Znalost elektroniky, a to už v předkládaném velmi zúženém rozsahu, je užitečná pro každodenní život. Pokud nevěříte, vezměte si papír a tužku, případně zapněte notebook. Zapište si ze svého okolí aspoň deset příkladů využití elektroniky. Použijte k tomu následující seznam témat tohoto předmětu. Pokud se Vám to nepodaří, lze tak učinit kdykoliv v průběhu studia. Také se můžete podívat na související dokument s názvem „Příklady využití elektronických prvků a obvodů“.

IV.   I  základní znalosti z elektroniky Vám dají větší samostatnost a odbornou hodnotu. Nemusíte s každou maličkostí vyhledávat specialistu. Stojí to peníze – při nejmenším spotřebovaný čas.

V.    Znalosti z elektroniky a elektrotechniky k odbornosti Mechantronika prostě patří. Nepracujete s pohonem na páru, pérko či gravitaci. Řízení neobstarávají mechanické hodiny (i když klobouk dolů před tvůrci historických orlojů) nebo dokonce náhoda.

VI.   Například na Slovensku je dobře zavedeno pětileté studium mechatroniky. Měl jsem možnost se s těmito studenty setkat a mohu potvrdit rovnocenné znalosti strojní a elektrotechnické. V České republice je časově i tématy silnější strojní část, ale evropský trh je jen jeden…

VII.    Zde předkládané „elektronické minimum“ je při Vašich nesporných kvalitách jistě zvládnutelné. (Slavný český herec Vlasta Burian by řekl: „Račte dovoliti při Vašem vzdělání.“).

VIII.   Ve stejně odlehčeném tónu pro změnu od M.Švandrlíka z Černých baronů parafráze slov majora Terazkyho. Nemusíme se ptát, k čemu jsou vojákovi stromy, kašna apod. V našem případě k čemu je mechatronikovi elektronika a elektrotechnika. Pokud jste dočetli až sem, tak to jistě víte.

 

Osnova předmětu Elektronika v prvním roce (1 hod za týden)

1.     ÚVOD  DO PŘEDMĚTU - pojem a vyžití elektroniky.

1.1.  Vymezení pojmu elektronika, využití elektroniky v běžném i profesním životě.

2.    LINEÁRNÍ  ELEKTRONICKÉ  SOUČÁSTK2.1. Rezistory - vlastnosti, provedení, použití .

2.2. Cívky - vlastnosti, provedení, výpočet indukčnosti.

2.3. Kondenzátory - vlastnosti, provedení, použití.

3.     ZÁKLADNÍ DRUHY POLOVODIČOVÝCH SOUČÁSTEK

3.1. Polovodiče P a N, princip diody, druhy diod.

3.2. Tranzistor y.

3.3. Tyristor, triak, diak.

3.4. Součástky řízené světlem (optoelektronické součástky).

3.5. Součástky řízené magnetickým polem, teplotou a napětím (NTC, PTC,  magnetorezistor,  varistor).

3.6. Vakuové součástky, výbojky a doutnavky, obrazovky.

3.7. Elektronické zobrazovací jednotky (LED, LCD).

 

Osnova předmětu Elektronika ve druhém roce (2 hod za týden)

1. ÚVOD do elektronických obvodů.

2. NAPÁJECÍ  ZDROJE

2.1. Usměrňovače.

2.2. Stabilizátory a měniče.

3. ZESILOVAČE

3.1. Stejnosměrné zesilovače s diskrétními prvky.

3.2. Nízkofrekvenční zesilovače.

3.3. Vysokofrekvenční zesilovače.

3.4. Operační zesilovače.

4. ZDROJE A ZPRACOVÁNÍ SIGNÁLU

4.1. Oscilátory, impulsové obvody.

4.2. Modulátory a směšovače.

4.3. Demodulátory.

5. OPTOELEKTRONIKA

5.1. Zdroje optického signálu.

5.2. Optický vlnovod.

5.3. Přijímače optického signálu.

6. ČÍSELNÉ SOUSTAVY

6.1. Soustavy, převody čísel mezi soustavami.

6.2. Aritmetické operace ve dvojkové soustavě.

6.3. Záporná čísla ve dvojkové soustavě.

6.4. Kódování dat.

7.  LOGICKÉ FUNKCE

7.1. Základní logické funkce AND, OR, NAND, NOR.

7.2. Funkce INVERT, EKVIVALENCE.

7.3. Pravdivostní tabulka, technická realizace.

8. KOMBINAČNÍ LOGICKÉ OBVODY

8.1. Integrované obvody základních funkcí.

8.2. Multiplexory a demultiplexory.

8.3. Převodníky kódů.

8.4. Sčítačky.

9. SEKVENČNÍ LOGICKÉ OBVODY

9.1. Zpětné vazby a zpoždění v kombinačních obvodech.

9.2. Klopné obvody.

9.3. Posuvné a kruhové registry.

9.4. Děličky.

9.5.  Čítače.

9.6. Aritmetickologická jednotka.

9.7. Složité sekvenční obvody.

10. PAMĚŤOVÉ OBVODY

10.1. Rozdělení pamětí z technologického  hlediska, mezní hodinový kmitočet.

10.2. Vlastnosti pamětí různých typů.

10.3. Statické paměti.

10.4. Dynamické paměti.

10.5. Zápis a čtení paměti.

11. MIKROPROCESORY

11.1. Blokové schéma.

11.2. Aritmetickologická jednotka.

11.3. Řadiče.

11.4. Vnitřní paměti.

12. MIKROPOČÍTAČ

12.1. Vnitřní struktura.

12.2. Registry speciálních funkcí, význam pamětí.

12.3. Soubor instrukcí v interkomunikačním systému.

12.4. Časovače, čítače.

12.5. Styk s periferními obvody.

12.6. Použití převodníků D/A, A/D s periferními obvody.

12.7. Standardní sběrnice pro sériový a paralelní přenos.

 

Jak to zvládnout

Určitě ne hned. Učivo je rozepsáno do dvou ročníků. Možná namítnete, že podobný plán je v každém předmětu. Ano. Jste však žáci studijního oboru, a je to Vaše práce. Nejste ale sami. V naší škole platily a platí zásady:

Neumíš? Naučíme Tě.

Nemůžeš? Pomůžeme Ti.

Aby se Vám vždy aspoň trochu chtělo a nakonec se podařilo vše zvládnout co nejlépe, to Vám přeje

autor.

Naposledy změněno: neděle, 24. listopadu 2019, 05.37